بسته بندی تخم مرغ

بسته بندی تخم مرغ

تخم مرغ جزو مواد غذایی پرمصرف می‌باشد. حفظ سلامت و تازگی آن، هم برای مصرف‌کننده و هم تولیدکننده بسیار مهم است. با انواع بسته بندی تخم مرغ و میزان اهمیت آن آشنا شوید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

بسته بندی تخم مرغ

اهمیت بسته‌بندی تخم مرغ

انواع بسته‌بندی تخم مرغ


بسته بندی تخم مرغ

بسته بندی تخم مرغ

پوسته‌ی تخم مرغ، به‌طور نسبی حدود ۱۱ هزار منفذ دارد و به این ترتیب، امکان خروج دی‌اکسیدکربن از آن و ورود اکسیژن از این منافذ به بافت تخم مرغ وجود خواهد داشت. به همین دلیل، بسته‌بندی تخم مرغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تخم‌مرغ‌های فله، بیشتر از تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شدده، در معرض فساد و آلودگی قرار می‌گیرند.

هرچند طبیعت به‌خودی‌خود برای تخم مرغ یک بسته‌بندی طبیعی آهکی فراهم کرده است؛ ولی علی‌رغم این پوسته و مقاومت نسبی آن، تخم مرغ محصولی بی‌نهایت شکننده است و با وجود بهترین روش‌های نگهداری و جابه‌جایی، در معرض آسیب‌های زیادی قرار دارد.

به‌طورکلی، هر یک روز نگهداری تخم مرغ در دمای محیط، معادل نگهداری آن به مدت یک هفته در یخچال است. به عبارت دیگر، نگهداری این محصول در محیط بیرون از یخچال، باعث کاهش ماندگاری آن می‌شود.

شانه تخم مرغ

اهمیت بسته بندی تخم مرغ

آنچه در مورد بسته‌بندی تمام مواد غذایی اهمیت دارد، برای تخم مرغ از اهمیت ویژه و بالاتری برخوردار است. تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده، کاملاً بهداشتی بوده و گاه نیاز به شستن پیش از مصرف هم در آن‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر نگهداری آن در یخچال بدون شست‌وشو امکان‌پذیر است.

امروزه نگاه کلی در صنعت تولید تخم مرغ، به کاهش آلودگی عفونت سالمونلایی تخم‌مرغ‌های تولیدی و نیز امکان انتقال آن‌ها از طریق بسته‌بندی‌های مناسب گرایش دارد. آلودگی‌های موجود در محیط و مواد اولیه‌ی بسته، منبع اصلی آلودگی تخم‌مرغ‌ها و انتقال آن‌ها به مصرف‌کنندگان گزارش شده است.

قابل بازیافت بودن مواد مورد استفاده در بسته بندی تخم مرغ نیز از موارد مهمی‌ست که باید در نظر گرفته شوند. همچنین این مواد باید قدرت و استحکام کافی در طول فرآیند انبارداری و حمل و نقل تخم مرغ را داشته باشند. مقاومت در برابر رطوبت و دما نیز از دیگر خصوصیاتی‌ست که باید در انتخاب مواد مورد استفاده برای ساخت شانه‌ها و کارتن‌های حمل تخم مرغ در نظر گرفته شود.

جعبه مقوایی تخم مرغ

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان علاقه دارند مواد غذایی مصرفی و حساس را از بیرون بسته‌بندی مشاهده کرده و کیفیت آن‌ها را پیش از خرید، مورد ارزیابی قرار دهند. بر این اساس، زیبایی بسته‌بندی و جاذبه‌های بصری به خرید توسط مشتریان نهایی منجر خواهد شد.

انواع بسته‌بندی تخم مرغ

از زمان گذشته تا کنون، روش‌ها و مواد مختلفی برای بسته‌بندی و حمل و نقل بهینه‌ی تخم مرغ مورد استفاده قرار گرفته است. در روش‌های سنتی استفاده از سبدهای حصیری، قرار دادن تخم مرغ در جعبه‌ی چوبی پر از کاه یا ماسه رواج داشته است. هم‌زمان با رشد صنعت، تولید شانه‌های نگهدارنده‌ی تخم مرغ، انقلابی در حوزه‌ی بسته‌بندی ایجاد نمود؛ که حفظ و نگهداری بهتر تخم مرغ را بهبود بخشید. امروزه مواد مختلفی از جمله کارتن، فیبر، مقوا، پلی‌استر، پلاستیک و… برای بسته‌بندی تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که اغلب قابل بازیافت بوده و برخی غیر قابل بازیافت هستند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان معتقدند که محصولات غذایی می‌بایست توسط مواد قابل بازگشت به طبیعت، بسته‌بندی، محافظت و حمل و نقل گردند؛ تا اصل محافظت از محیط زیست را در کنار ویژگی‌های تغذیه‌ای در اولویت قرار دهند.

بسته بندی نوین تخم مرغ

از سوی دیگر، تنوع در مواد مصرفی و طراحی بسته‌بندی، از عوامل مهم غیرقابل انکاری‌ست که توسط مصرف‌کننده و مشتری نهایی با حساسیت و دقت، رصد می‌شود. در همین راستا، بسته‌بندی‌های جدید و متنوع یک‌لایه‌ی مقوایی، بسته‌بندی‌های هوشمند قابل حرارت دیدن فیبری، بسته‌بندی‌های ترکیبی کارتنی و پلاستیکی و… روزبه‌روز در صنعت بسته‌بندی تخم مرغ، ابداع شده و بسط و گسترش می‌یابند.

ایران دهمین تولیدكننده‌ی تخم مرغ جهان محسوب می‌شود و جزو كشورهایی‌ست كه ۸۵٪ تولید جهانی را برعهده دارد. میانگین مصرف سرانه‌ی این محصول در كشور، از ۱۸۰ عدد میانگین مصرف سرانه‌ی جهانی پایین‌تر است. اهمیت این ماده‌ی غذایی در زندگی انسان تا حدی‌ست که ۹ اكتبر مصادف با ۱۷ مهرماه از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم مرغ به‌عنوان روز جهانی تخم مرغ نام‌گذاری شده است.