فروش محصول با بسته بندی مناسب

بسته بندی، فروشنده‌ی خاموش

سریع‌ترین و فوری‌ترین راه برای جلب توجه مصرف‌کننده نسبت به یک محصول، بسته بندی موثر آن است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تعریف بسته بندی

اهمیت بسته‌‌بندی

نقش طراحی در بسته‌بندی (گرافیک بسته‌بندی)

نقش ارتباط بصری بسته بندی در انتخاب مشتری

——— اطلاعات مورد نیاز مشتری بر روی بسته بندی


جلب توجه مشتری برای خرید محصول

امروزه‌، بسته‌بندی حکم پیامی از سوی فروشنده به خریدار را دارد. در اصل تولید‌کننده برای موفقیت در این ارتباطِ دوطرفه باید بتواند به زبان خریدار صحبت کند. بنابراین بسته‌بندی صرفا یک محافظ کالا نیست که با گرافیکی خاص، به زیبایی و جذابیت بصری رسیده باشد.

فروشگاهی را تصور کنید که در آن مصرف‌کننده با عبور از مقابل محصولات بی‌شماری، حدود ۰.۱ ثانیه به‌ازای هر کالا وقت دارد: سریع‌ترین و فوری‌ترین راه برای جلب توجه مصرف‌کننده نسبت به یک محصول، بسته بندی موثر آن است. درحقیقت بسته بندی بر چگونگی ارتباط مشتریان با برند، تاثیر به‌سزایی دارد.

تعریف بسته بندی

از دید مصرف‌کننده‌، «بسته‌بندی‌» به‌عنوان بیرونی‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط بین برند و مصرف‌کننده‌، نقشی استراتژیک در تحریک مشتری و موفقیت فروش بازی می‌کند.

در تعریف علمی «بسته بندی، هنر و علم آماده‌سازی کالاها برای جابجایی، انبار، بازاریابی و ارسال کالاها به مشتری نهایی، با کمترین هزینه است.»

از دید فنی ساختار بسته‌بندی شامل انتخاب نوع بسته‌بندی، نیازهای مصرف‌کننده، نیازهای خرده‌فروش و انبار، الگوی هندسی، فرایند تولید، ملاحظات لجستیکی و ملاحظات زیست‌محیطی‌ست.

در حوزه‌ی بازاریابی، بسته‌بندی روشی جذاب جهت انتقال پیام در رابطه با محصول به مشتریان است.

اهمیت بسته‌‌بندی

بسته‌بندی‌، ‌نوعی علم، هنر و تکنولوژی در راستای حمایت از محصولات در مقابل آلودگی و خطرات ناشی از حمل و نقل و ذخیره‌ی مناسب محصولات است. از بسته‌بندی می‌توان به‌عنوان فروشنده‌ی خاموش یاد کرد؛ زیرا بسته‌بندی جذاب می‌تواند با مشتری به بهترین وجه ارتباط برقرار کرده و او را به خرید ترغیب نماید. بنابراین لازم است که تلاش‌های زیادی در جهت افزایش کارایی‌، جذابیت و کیفیت نهایی بسته‌بندی‌ها صورت گیرد‌.

نقش طراحی (گرافیک) ‌در بسته بندی

طراحی جعبه - گرافیک بسته بندی

اهمیت طراحی بسته‌بندی به‌عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مشتری و برندینگ‌، دائماً در حال افزایش است. زیرا بسته‌بندی همانند دیگر عناصر ارتباطات بازاریابی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مدام درحال به روز شدن است‌. تحقیقات بازاریابی این‌گونه نشان می‌دهند که ۷۳٪ تصمیمات در زمینه‌ی خرید‌، در‌ هنگام فروش محصول صورت می‌گیرد‌. درحقیقت مشتریان قبل از این‌که برای خرید به فروشگاه مراجعه کنند‌، به‌صورت متمرکز و دقیق به برندها و مارک‌های مختلف فکر نمی‌کنند. حتی هنگامی‌که یک کالا را از میان کالاهای شرکت رقیب انتخاب می‌کنند، کاملا کارایی و کیفیت آن را نمی‌دانند.

مصرف‌کنندگان در هنگام خرید و در زمان محدود‌، حوصله‌ی ارزیابی دقیق و انجام مطالعات وسیع در مورد کالاهای مختلف را ندارند. آن‌ها به ذهن و برداشت خود از محصولات اعتماد نموده و یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

اقتصاد و بازاریابی هر دو به این موضوع پی برده‌اند که مصرف‌کنندگان در هنگام خرید به‌منظور کاهش ریسک خرید خود، به نشانه‌ها و‌ علائم محصولات‌، کیفیت قابل لمس (‌چاپ و متریال استفاده‌شده‌) ‌و جذابیت بصری بیشتر توجه می‌کنند‌. مصرف‌کننده عموما دارای تخصص نبوده و درنتیجه قادر به ارزیابی کامل محصول نیست. درحقیقت موضوع کیفیت بسیار پیچیده است و غالبا مصرف‌کننده زیاد به موضوع ارزیابی کیفی تمایلی نشان نمی‌دهد‌.

نقش ارتباط بصری بسته بندی در انتخاب مشتری

نقش بسته بندی در فروش محصول به مشتری

تمایل مشتری جهت خرید کالا‌، ارتباط مستقیمی با میزان برطرف کردن نیازهای او توسط محصول دارد. این امر به‌صورت ویژه از طریق عناصر ارتباطی و بصری در زمان خرید صورت می‌‌گیرد. بنابراین بسته‌بندی یک فاکتور کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری در جهت خرید به شمار می‌رود‌. چون می‌تواند جهت اخذ تصمیمات حقیقی در فروشگاه و برقراری ارتباط با مشتری کارکرد ویژه‌ای داشته باشد.

در بسته‌بندی‌، شکل‌ها و رنگ‌ها جزء علائم غیرکلامی هستند. این علائم به‌عنوان یکی از پدیده‌های مهم بازار مورد بررسی قرار می‌گیرند. اهمیت رنگ‌ها زمانی مشخص می‌شود که به بازاریابی و بسته‌بندی مراجعه می‌کنیم و می‌بینیم که هماهنگی و ترکیب و‌ چیدمان رنگ‌ها و کیفیت خروجی پکیج نهایی باعث جلب توجه مصرف‌کننده می‌شود‌.

در واقع ظاهر محصول یا بسته‌بندی می‌تواند در تقویت تصویر یک برند در ذهن مصرف کننده موثر بوده و بیان‌کننده و به‌یادآورنده‌ی هویت یک برند یا محصول باشد.

هنگامی‌که مصرف‌کنندگان از میان رقبا، یک محصول را جستجو می‌کنند، با تردیدی در مورد کیفیت و کارایی محصولات مواجه می‌شوند. بنابراین آن‌ها به نشانه‌ها به‌عنوان ویژگی‌‌های بیرونی و ظاهری محصول مانند نام تجاری، قیمت، بسته‌بندی و ضمانت‌نامه یا گارانتی به‌عنوان کد‌های نشان‌دهنده‌ی کیفیت اعتماد می‌کنند. با در نظر گرفتن تمام عوامل گفته‌شده، درنهایت با جذابیت بصری و کیفیت بسته‌بندی به نتیجه‌گیری برای خرید می‌رسند‌.

ظاهر محصولات می‌تواند از روش‌های مختلف بر روی مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارند. مدیران می‌توانند از بسته‌بندی و برچسب‌زنی به‌عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده‌های بهتری داشته باشند‌.

اطلاعات مورد نیاز مشتری بر روی بسته بندی

بسته‌بندی مناسب یک محصول پیام برند را به‌درستی منتقل خواهد کرد و با المان‌های بصری شفاف، پاسخگوی سوالات و خواسته‌های مشتری خواهد بود.  

اطلاعاتی از قبیل:

❔محصول برای چه کسانی است؟

❔محصول برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

❔آیا محدودیت یا ممنوعیتی در استفاده محصول وجود دارد؟

❔برای استفاده از محصول چه روش‌هایی وجود دارد؟

❔محصول کجا ساخته می‌شود؟

❔از کجا می‌توان در مورد تولیدکننده اطلاعات بیشتری کسب کرد و اقلام جانبی را خریداری کرد؟

❔زمان بهینه برای استفاده‌ی محصول چگونه است؟ آیا محصول تاریخ انقضا دارد؟

❔ارزش افزوده و مزیت‌های محصول چیست؟

❔محصول چگونه کیفیت زندگی فرد را بهبود می‌بخشد؟

❔چرا باید پول خود را صرف این محصول کرد؟

و …

به این ترتیب طراحی بسته بندی، فضایی تاثیرگذار و کارآمد برای برندهاست تا اطلاعات بسیاری را در مورد تولیدات، مزایا، اهداف و ارزش‌های خود به مخاطبان و مصرف‌کنندگان منتقل کنند. 


منبع: تالیفی